این مقاله تصور از تشیع و سلطنت را در فرهنگ مادی صفویان (سکه ها، کتیبه های معماری، خطابه های بر تخت نشستن و مدیحه ها) برمیرسد تا نقش ایدئولوژی صفویان را در تبدیل خاندان ایشان از فرقهای از تصوف به نهادی سلطنتی با هویتی فرقهگرا دریابد. مقاله این مواد را برای بازسازی ایدئولوژی مسلط صفویان در مناطق مختلف میکاود. وارسی ایدئولوژیهای حکومت صفوی تفاوت قابل توجهی را میان ایدئولوژیهای اظهارشده در این رسانههای فرهنگی نشان میدهد.استدلال ما این است که این تفاوت استراتژی چندوجهی صفویان را برملا میکند که برای طرحریزی مشروعیت سیاسیشان نمایشهایی مجزا برای مخاطبان مختلف داشتند. با در هم آمیختن ایدیولوژیهایی که توسط مردم مناطق و گروههای مختلف در امپراطوری ایران پذیرفته و تکرار میشد، پادشاهان صفوی توانستند قدرت خود را در این امپراطوری و مناطق ورای آن بگسترند، ایدیولوژی سیاسی-مذهبی امپراطوری را تغییر دهند و برای بیش از دو قرن در قدرت باقی بمانند.
بازنمایی مکتوب قدرت دنیوی در فرهنگ مادی صفویان
پویه خوشخو ثانی، دکترای مطالعات خاورمیانه و شمال افریقا، دانشگاه آریزونا
– کلیدواژگان
خاندان صفوی، تشیع، ایدئولوژی، مشروعیت، مواد فرهنگی، سکههای صفوی، کتیبههای معماری، خطابههای بر تخت نشستن، مدایح.
Pouye Khoshkhoosani (2020) "Written Representation of Temporal Power in Safavid Material Culture," in Iranian Studies, DOI: 10.1080/00210862.2019.1647096
– پیوند مقاله در وبگاه مجلۀ مطالعات ایران:
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00210862.2019.1647096?journalCode=cist20