×

جستجو

اندیشۀ ایرانی و شهر

از دیرباز در اندیشه ایرانی مفهوم شهر حضور داشته است. جم بزرگترین پادشاه درشاهنامه و نخستین انسان در اسطوره های کهن ایرانی[۱] بنیان گذار شهری است برای حفظ حیات از نابودی؛ شهری سبز با آب و آتش و مکانی برای اجتماع بزرگترین، نیکوترین، بلندترین، خوشبوترین،...گونه های حیات از هر نوعی: ورجمکرد[۲].
 
اما ورجمکرد همان utopia نیست و کنار هم قرار دادن آنها با عنوان آرمانشهر و به ويژه به عنوان معادلی برای Utopia خاستگاه و چگونگی پیدایش آنها و در نتیجه ماهیت آنچه را که مطرح می سازند مبهم می سازد. Utopia که ریشه آن دو واژه یونانی «u» به معنای «نه» و «topos» به معنای «مکان» است به معنای ناکجا مطرح می شود.  Utopia عنوان کتابی است که  توماس مور اندیشمند انسان گرای انگلیسی در ۱۵۱۶ میلادی آن را منتشر کرد و« تصویربهترین حکومت ممکن» بود؛ چنان که در عنوان برگردان فرانسوی کتاب در ۱۷۸۰ میلادی آمده است[۳]. تصویری از مکانی نشان دهنده تمایل یا آرزو برای دگرگونی وضع موجود، نشانی از اندیشیدن انسان در آستانه عصر خرد به چگونگی تغییر جهان[۴]. چنین تصوری از شهر آرمانی با شهر اسطوره ای تفاوتی ماهوی دارد. شهر اسطوره ای به جهان اسطوره ها تعلق دارد. نمی توان تولد آن را به فرد یا کسان خاصی نسبت داد. اسطوره ها به اعتقاد زرین کوب در نزد كساني كه آنها را نقل كرده اند، اختراع صرف نبوده اند و هسته هايي از حقيقت را داشته اند[۵].یا چنان که کاسیرر می گوید اسطوره ها یکی از مشخصه های انسان است که وجه ممیزه  وی نمادساختن است[۶]. اما این نمادسازی عینی کردن تجربه اجتماعی بشر است و نه تجربه ی فردی او[۷]. نمادی که در خود آرزوها، اندیشه ها و احساسات بشری را گنجانده است[۸]. چنین نمادسازی عینی کردن تجربه‌های بشری است که واقعیت دارند و باید آن را پذیرفت.[۹] با این رویکرد وقتی به  ورجمکرد توجه می کنیم شیوه ای را که انسان ایرانی ارتباط خود را با محیط، موجودات، با انسان های دیگر تصور کرده است، چگونگی استقرارش را در این محیط و مکانی که برای استقرار خود متصور شده است را از منظر دیگری می فهمیم. اینها واقعیت های نحوه مواجهه انسان ایرانی  با محیط پیرامون خود و چگونگی استقرار مطلوبش از دیرباز را به ما یادآور می شوند. در Utopia طبیعت چیزی نیست جز ابزاری برای پیروزی انسان و در نتیجه هرجا که مانع پیروزی انسان شود ـجنگل ها، کوه ها، صحراها، مرداب ها ـ باید از بین برود[۱۰]. تفکری که حاصل آن رفتار بشر دوران مدرن با محیط بوده است. در حالی که ورجمکرد بیان ذهنیت ایرانی نسبت به هماهنگی انسان است با طبیعت، با آهنگ آن همراه شدن و ترکیبی موزون با آن ساختن. اندیشه ای که مبنای شهرسازی ایرانی تا قبل از دوران مدرن بوده است. بنابراین اگرچه شاید به نظر برسد که بین طرح شهری منظم و قرینه آرمانشهری با طرح ورجمکرد[۱۱]، همانندی هایی وجود دارد اما آنچه در عمل حاصل می شود تفاوت هایی ماهوی دارد. هم در غایت و هدفی که دنبال می کند ، هم در شیوه ای که انسان در آن جای می گیرد و با محیط طبیعی پیرامون خود تعامل می کند و هم در خاستگاه آن.
 

۱. آرتور کریستنسن، کارنامۀ شاهان در روایات ایران باستان، ترجمۀ باقر میرخانی و بهمن سرکاراتی، دانشگاه تبریز، ۱۳۵۰، ۴.
۲. مهرداد بهار. پژوهشی در اساطیر ایران:پاره نخست و پاره دوم.تهران: آگه، ۱۳۸۶، چاپ ششم، ۲۱۶-۲۱۹
۳. فردریک روویون. آرمانشهر در تاریخ اندیشه غرب. ترجمه عباس باقری. تهران: نی، ۱۳۸۵، ص ۱۲
۴. همان، ص ۳۵
۵. زرین کوب، تاریخ در ترازو،تهران: امیرکبیر، ۱۳۸۳، ۳۱
۶. کاسیرر، ارنست.اسطوره دولت. ترجمه یدالله موقن.تهران:هرمس ، ۱۳۷۷، ۱۱۷
۷. همان، ۱۱۹.
8. Cassirer,Ernst, An Essay on Man: An introduction to a philosophy of human culture,N.Y.:Doubleday,anchor books,1944, 88
۹. کاسیرر می گوید اسطوره های واقعی را نه به مثابه تصاویر بلکه به عنوان واقعیت می شناسند . این واقعیت را نمی توان رد کرد یا مورد انتقاد قرار دارد . بلکه باید آن را به شیوه ای بی چون و چرا پذیرفت. کاسیرر، ۱۳۷۷، ۱۲۰
۱۰. روویون، همان، ۲۲
۱۱. چنان که سعیدنیا آن را به تصویر کشیده است. احمد سعیدنیا. اندیشه شهرسازی در نخستین شهر اسطوره ای ایران. در مجموعه مقالات کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران، جلد دوم، سازمان میراث فرهنگی، ۱۳۷۴.
اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
«مسجد سنجیده‌ی قزوین: کارکرد و زمان ساخت» | لیلا قاسمی، زهره تفضلی
در محله‌ی کهن راه‌ری در شهر قزوین، بنایی تاریخی با نام «مسجد سنجیده» وجود دارد. تاریخِ ساختِ این بنا و بانی آن نامشخص است. با در نظر گرفتن برخی شواهد کالبدی در بنا و برخی شواهد در گزارش‌های مرمتیِ بنا و نظر به اینکه برخی محققان پیشین با توجه به شباهت فرم بنا به مقابر، احتمال تغییر کارکرد این بنا را مطرح کرده‌اند، به نظر می‌رسد کارکرد اصیل بنا چیزی غیر از مسجد بوده و در دوره‌ای کارکرد آن تغییر یافته است. درباره‌ی کارکرد اصیل آن نظراتِ مختلفی وجود دارد.
اسطوره و اسطوره‌شناسی نزد ژرژ فردریش کروزر | نخستین نشست از سلسله نشست‌های سهراب
برگزارکننده: گروه پژوهشی میت‌اوخته، موسسه‌ی فرهنگی هنری کتاب‌آرایی ایرانی میزبان: نگارخانه‌ی لاجورد
ایران‌شناسی در قلمرو زبان آلمانی (دو گزارش تاریخی) | رودیگر اشمیت، مانفرد لورنتس
ایران‌شناسی در آلمان سنّتی غنی است و سابقه‌ای چندصدساله دارد. به‌واقع هیچ‌یک از حوزه‌های گوناگون پژوهش در تاریخ و فرهنگ ایران کهن، اعمّ از باستان‌شناسی،...
تاریخ هنر و نهادهایش: بنیادهای یک رشته (۱) | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
الیزابت منسفیلد، استاد تاریخ هنر در دانشگاه ساوت در سوانی امریکا، در این کتاب، مقالاتی را بر محور موضوع بررسی رشته‌ی تاریخ هنر را از...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر