×

جستجو

دخالت نظریه در تاریخ| جوزف بدفورد

این مقاله به این موضوع می‌پردازد که التزام ناب* به آموزش فرهنگ جهانی در تاریخ معماری چطور تفسیر پست مدرن خاصی از تاریخ را ــ تا حد همه‌گیری هژمونیک ــ تقویت کرده است؛ تفسیری که نسل کنونی مورخان برجسته را ساخت: مارک یارزمبک، بئاتریس کولومینا و رینهولد مارتین.

بر اساس مصاحبه‌های تاریخ شفاهی اخیر با این گروه از مورخان و نوشته‌های اخیر در باب تاریخ اجتماعی و فکری جدیدی از رشتۀ تاریخ معماری در موسسات مسلط شرق ایالات متحده (East Coast) در سی سال گذشته، مقاله گستره و عمق اشتغال آنها به مباحث دهۀ ۱۹۸۰ دربارۀ تقدم رسانه، بازنمایی و اشباع اطلاعات را حول متون اصلی والتر بنیامین، فرانسوا لیوتار، میشل فوکو، فردریک جیمسون و هال فاستر مطالعه می‌کند.

استدلال مقاله این است که این نسل، در حالی که هنوز در تلاش برای مبارزه با سایۀ سنگین کلان‌روایت‌های ایدئولوژیکی جنگ سرد بود، نقد پست مدرن بر کلان‌روایت‌ها را پذیرفت و به مفهوم‌پردازی تاریخ به منزلۀ تنوع ازهم‌گسیخته‌ای از دیدگاه‌های واگرا و آشتی‌ناپذیر روی آورد، بسیار پیش‌تر از زمانی که ناب از راه کلیدواژه‌هایی مثل «موازی و واگرا» بر قیاس‌ناپذیری (دیدگاه‌ها و فرهنگ‌ها و آثارشان) تاکید کند. 

مقاله با این بحث به نتیجه می‌رسد که «تاریخ جهانی» امروز آنچنان که توسط اعضای این نسل مثل یارزمبک (و گروه GAHTC** شکل گرفته پیرامون او) تفسیر می‌شود، به مثابۀ نماینده‌ای تازه از این درک از‌هم‌گسیختۀ ازپیش‌موجود از تاریخ پذیرفته شده است و در نتیجه هم‌ردیف تاریخگرایی پست‌مدرن برای محو سازمان‌یافتۀ ادراک‌های جانشین و رقیب از تاریخ قرار گرفته است.

در عوض، مقاله از ادراکی از اثر تاریخی دفاع می‌کند که فراتر از تاریخ‌گرایی پست‌مدرن به چیزی شبیه هرمنوتیک فضای تاریخی جهانی‌مان نائل می‌شود. از این بحث می‌کند که تاکید مجدد بر کار تطبیقی و ساخت روایت‌های کلان برای ایجاد تاریخ جهانی انتقادی ضروری است؛ و با توجه به فضای تاریخی جهانی که با شتاب به سمتش حرکت می کنیم، از قبل ضروری‌تر است.

 

* شورای ملی اعتبارسنجی معماری ایالات متحده که مدارک حرفه‌ای عرضه شده توسط موسسات معماری امریکا را اعتبارسنجی می‌کند.

**مجموعه‌ای از منابع آمادۀ رایگان برخط برای تدریس تاریخ معماری جهانی که با همکاری استادان مختلف تهیه می‌شود.

 

Joseph Bedford. "Theory into history". SAH 2020 virtual conference. April-May 2020.

 

اطلاعات بیشتر دربارۀ مقاله و همایش:

https://app.oxfordabstracts.com/events/973/program-app/submission/133537

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
«زنان و صنعت ساختمان در بریتانیا و ایرلند عصر جرجی» | کانر لوسی
با اینکه نقش زنان، در جایگاه طراحان و/یا بانیان معماری، در سده‌ی هجدهم میلادیِ بریتانیا و ایرلند بیش از پیش شناخته شده، نقش آنها در ساخت معماری مناقشه برانگیز باقی مانده است. این موضوع، در این مقاله، با بیرون کشیدن بسیاری از منابع درجه‌ی دوم و همچنین اسناد اصناف و دیگر منابع اولیه در لندن و دوبلین، روشن می‌شود.
آیا تاریخ هنرْ جهانی است؟ | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
کتاب آیا تاریخ هنر جهانی است؟ مجلد سوم از مجموعه‌ی هفتگانه‌ای است با عنوان «هم‌اندیشی‌های هنر»، که به کوشش جیمز الکینز فراهم آمده است. هدف...
جنسیت و معماری در جهان اسلام: محدودیت‌ها، کنش‌ها و واکنش‌ها | فراخوان ارسال مقاله برای «نشریه‌ی معماری اسلامی»
فضاهای واقعی و خیالی ذاتاً بر اساس شیوه‌های زندگی غیرعادی و مردسالارانه‌ی جنسیت‌بندی می‌شوند و در نتیجه بر نحوه‌ی دسترسی، استفاده و تجربه‌ی بناها و...
بلایا و مخاصمات از دید منشور ونیز | گرامیداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی
منشور ونیز ۱۹۶۴؛ مفاهیم و پیوندها، و مسئله‌ی تعارضات: دکتر محمدرضا رحیم‌زاده، مهندس صدیقه دلیلی دیدار مطالعه‌ی تطبیقی نسخه‌های فرانسوی و انگلیسی منشور ونیز: دکتر...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر