×

جستجو

نهیب؛ مطالعات میان‌رشته‌ای هنر| شمارۀ پنجم: نسبت هنر و اشیا| بهار ۱۴۰۰

شمارۀ پنجم نشریۀ نهیب منتشر شد. در معرفی اهداف این نشریه آمده است یکی از کمبودها در خانواده‌ی کم جمعیتِ هنرهایِ تجسمی ایران دور شدن از مباحث نظریِ پایه است. بر این اساس در این نشریه در هر فصل با انتخاب موضوعی ویژه که در امتداد با موضوعات پیشین و پسین باشند، با تکیه بر دیدگاهِ اندیشمندانِ مرتبط با مباحث نظری هنر، رسانه‌های مختلف و تکنولوژی روز، امکان دسترسی اهل این حوزه به نوشته‌ها و دیدگاه‌ها در زمینه‌های نقد و تجزیه و تحلیل هنرهای تجسمی و مطالعات میان‌رشته‌ای هنر فراهم می‌شود. 

 

فهرست مطالب این شماره:

- هُنرِ خلقِ «چیز»| سیاوش لطفی

- اشیاء کارشان باید اشاره باشد، نه سوق و راندن!| محمود حسینی‌زاد

- ایستادن در برهوت| پیام لاریان

- جنگجوی روشنی و نور| صالح تسبیحی

- نِی حدیثِ راهِ پُر خون می‌کند| همایون سی‌ریزی

- پساهویت؛ زمینه ساز درخشش انسان| پیمان بانی شرکا

- گفت‌و‌جو؛ چیز یا چیزتر؛ یادداشت و گفت‌‌و‌گوی داوود آجرلو با امیر اثباتی طراحِ فیلم| داوود آجرلو

- بررسی نقش اشیا و حس لامسه در موزه و نمایشگاههای چند حسی| مهرو موحدی

- تابوشدگیِ اشیا در موزه| رضا دبیری‌نژاد

- حضور و عدم حضورِ عنصر فیزیکی ماده در هنر معاصر| عبدالبصیر حسین‌بر

- چهره: بابک امجد – رَهگُذرِ شِگِفتی؛ امین شاهد

- گفت و جو: نورولوژی و نسبت میانِ هنر و اشیا؛ گفت‌و‌گوی شیوا بیرانوند با دکتر عبدالرحمن نجل رحیم| شیوا بیرانوند

- داستان چیزها / گریز تاریخ نقاشی از کارکرد زبان| فواد نجم‌الدین

- شیئیت روزمره‌گی| کیوان موسوی اقدم

- شیء‌وارگی‌های لباس‌های مفهومی| مقدی شامیریان

- امر موسیقایی همچون اُبژه| آروین صداقت‌کیش

- حضور انباشته‌ی «اشیاء»/نعره‌ی «غیابِ» انسان| شیوا بیرانوند

- نشستن یا ایستادن| زروان روحبخشان

- خنیا و اشیاء| سعید ذهنی

- اشیاء روزمره یا مصرف‌گرایی| لیلا طیبی‌فرد

- صحنه‌های داد و ستد| نجف شکری

- تغییر اندازه ی اشیاء، آمیختگی هنر در تجارب روزمره‌ی ما| الهام حسن‌زاده

- چگونگی هنری شدن اشیاء در قاب| منیره سادات نقوی

- خوانش عکس| مسعود ریاحی

- نگاهی به نقش سازها  به عنوان اشیاء در موسیقی| حامد گرجی

- کتاب تصویری و شیء هنری| مسعود مجاوری آگاه

 

اطلاعات بیشتر و دریافت مجله:

http://nahibmag.ir/1400/04/07/%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DB%8C-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85/

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
دیدگاه‌های فمینیستی درباره‌ی فضاهای جنسیت‌زده در تاریخ هنر و معماری مدرن | برگزاری همایش: چرا زنان معمار بزرگی وجود نداشته‌اند؟
کنفرانس ما پیوندهای پیچیده‌ی بین جامعه، جنسیت و فضا را از دیدگاه کاملاً فمینیستی بررسی خواهد کرد. با این کار، تلاش می‌شود هم بر بهره‌وری زنان در تمامی ابعاد معماری و برنامه‌ریزی و هم بر گفتمان‌های تاریخی هنر در رابطه با درک جنسیتی و استفاده از فضا تأکید شود.
«مطالعات اسلامی چیست؟ رویکردهای اروپایی و آمریکای شمالی در حوزه‌ای پرچالش» | ویراست لیف استنبرگ و فیلیپ وود
مطالعه‌ی اسلام و مسلمین در اروپا و آمریکای شمالی در دهه‌های اخیر بسیار وسعت یافته و در حوزه‌هایی متمایز به بحث گذاشته شده است. در...
حیات ذهنی مورخ معماری: بازگشایی پرونده‌ی تاریخ‌نگاشت اولیه‌ی معماری مدرن | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
گوورک هارطونیان، استاد ایرانی‌تبار معماری در دانشکده‌ی هنر و طراحی دانشگاه کانبرا، استرالیا، در این کتاب، تاریخ‌نگاشت اولیه‌ی معماری مدرن را با نگاهی دیگر بررسی...
«شکستن سقف شیشه‌ای: جایگاه و تصویر زنان در مجلات معماری ایران (۱۹۴۶-۲۰۰۱)»
سینا زارعی
سینا زارعی در این مقاله، سیر دگرگونی مجله‌های معماری ایران را، با تمرکز بر تغییراتی بررسی کرده است که در طی سه بازه‌ی زمانی از ۱۹۴۶ تا ۲۰۰۱ در بازنمایی جایگاه زنان رخ داده. چنانکه متن او نشان می‌دهد، در ابتدای راه (از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۹)، مجلات معماری فضای چندانی برای مشارکت زنان ایجاد نمی‌کردند، فقط به بازنمایی آنها در محدوده‌ی نقش‌های سنتی و غیرمترقی می‌پرداختند و گاهی نیز از ملکه ایران در جایگاه زنی موفق و تأثیرگذار سخن می‌گفتند.

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر