با آشکار کردن چیستی «اسلامی» در هنر اسلامی، نویسنده دریافت از هنر (اعم از نقاشی، موسیقی، و هندسه) را در گسترۀ پراکندۀ اسلام تاریخی (از جمله قرآن، حدیث، صوفیگری، فلسفه، و شعر) میجوید. تأکید بر تجربۀ پذیرش در تولید نوعی جدید از رویکرد را ممکن کرده؛ نه فقط برای اسلام و هنرهای آن، بلکه در حکم الگویی مستعمرهزدایانه برای رویکردهای جهانی مطالعۀ تاریخ هنر. وندی شا مقدماتی مجمل از تاریخ فکری را با نقد مفروضات مدرن، سکولار، و اروپایی رشتۀ تاریخ هنر ترکیب کرده است. تفسیر دقیق او از مضامین میانمتنی شامل متون تاریخی، فلسفه، دین، الهیات و متون نظم و نثر عربی، فارسی، ترکی، و اردو است که در سرتاسر مناطق تحت سلطۀ اسلام از سدۀ یازدهم میلادی تا شرایط استعماری و پسااستعماری خاورمیانۀ مدرن منتشر و پراکنده شده بود.
– اطلاعات بیشتر و فهرست مطالب کتاب:
– گفتوگوی فیلیپ گایسلر با نویسنده دربارۀ کتاب:
تاریخ هنر و نهادهایش: بنیادهای یک رشته (۱) | پارهای دیگر از کتابنگاشت توضیحی نظریههای تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
آیا تاریخ هنرْ جهانی است؟ | پارهای دیگر از کتابنگاشت توضیحی نظریههای تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
ایدهٔ پادشاه عادل در هنر و فرهنگ مادی جهان ایرانی | برگزاری نشست گروه پژوهشی مطالعات تاریخ هنر غبار با همکاری مناظر
خیال باغ لیلی و مجنون: طرحپردازی ناسوتی در نگارههای نسخهی خمسهی نظامی در کتابخانهی بودلین | از مجموعه سخنرانیهای مجازی تاریخ هنر اسلامی (VIAHSS)
وبگاه تاریخپژوهی و نظریهپژوهی معماری و هنر
