×

جستجو

گلستان هنر| شمارهٔ پیاپی ۲۱| پاییز ۱۳۹۹

فرهنگستان هنر بیستمین و یکمین شماره فصلنامهٔ گلستان هنر را منتشر کرد.  گلستان هنر فصلنامه‌ای است پژوهشی در زمینهٔ تاریخ هنر و مطالعات تاریخی هنر و معماری حوزهٔ تمدنی ایران بزرگ که در هر فصل منتشر می‌شود و دارای اعتبار علمی‌ـ‌پژوهشی از نظر فرهنگستان‌های چهارگانۀ ایران است.

 

فهرست مقالات این شماره:

  • رسالهٔ علم تحصن؛ اثر الکساندر بُهلر| پریسا حیدری و سعید حقیر 
  • مداد الخطوط: رسالۀ مجعولِ منسوب به میرعلی هروی| امین ایرانپور
  • صفی‌الدین ارموی در تاریخ وصاف| علی تقوی 
  • گلستان کاغذ: نگاهی دوباره به تاریخ و ساخت کاغذ‌های ابری| سعید خودداری نایینی
  • کتیبۀ پارچه‌ای ترکیب‌بند محتشم دورۀ مظفرالدین‌شاه| امیرحسین مقتدائی
  • مرقّع طراحی‌های قاجاری: از آغاز تا انجام| دیوید راکسبرا، ترجمۀ علیرضا بهارلو
  • چهارتاقی نگار: نگرشی بر ساختار کالبدی چهارتاقی‌ها| پیمان سلیمانی روزبهانی 
  • لعاب‌سازی و تزیین در کاشی‌ و سفالینه‌های دورهٔ قاجار| رسول جلیلی
  • معرفی نسخهٔ خطی قرآن قونوی (کتابت ۶۷۷ق) محفوظ در کتابخانهٔ چستربیتی| داود قدرتی

 

اطلاعات بیشتر و دریافت مقالات این شماره: http://golestanehonar.ir/

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
«معماری به منزلۀ بدل‌سازی یا ابداع»| فراخوان ارسال مقاله برای مجلۀ معماری
Architecture as copy or invention The history of the copy is as old as the history of architecture itself. While Pliny the Elder considered the origin of painting to be the desire to reproduce the outline of a shadow, and Vitruvius did the same for sculpture when he described the Corinthian order as life emerging from death, the model as copy of the natural highlights the synthesis of the two disciplines as the boundary between any creative act and mimesis. An appropriate example is Roman architecture conceived as an aide-mémoire of the Greek model, with signs distinguishing between originals and replicas recognized only in the details of words and their formal variations. Today, new initiatives focus attention not only on the legacy and future of their collections, but also on the theoretical problem arising from the origin of form as memory and the reproduction techniques associated with it. Artists and...
گلستان هنر| شمارهٔ چهارمِ دورهٔ جدید| شمارهٔ پیاپی ۲۰
فرهنگستان هنر بیستمین شماره فصلنامهٔ گلستان هنر را منتشر کرد. به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، چهارمین شماره از دور جدید فصلنامهٔ گلستان هنر، که بیستمین...
معرفی نرم افزار پویشگر تصویر آجی سافت
حمیدرضا نوری‌مطلق
در سال ۲۰۰۶، شرکت Agisoft تحقیقات خود را بر مبنای یک ایدۀ نوآورانه آغاز کرد. این شرکت با تکیه بر قابلیت‌های دیداری کامپیوتر، دست به تحقیقات و توسعه زد و در نهایت توانست با بهره‌گیری از تکنیک‌های مختصات‌یابیِ فتوگرامتریک، الگوریتمی جدید در جهت پردازش تصویر ارائه کند. نرم افزار Agisoft PhotoScan دست‌آوردی است که از دل پروژۀ تحقیق و توسعۀ (R&D) شرکت Agisoft در بازار منتشر شد. این نرم‌افزار می‌تواند با استفاده از الگوریتم ویژۀ خود، تصاویر دیجیتال را به احجام سه‌بعدی تبدیل کند. اگر نگاهی به سایت شرکت داشته باشیم، در معرفی کاربرد این نرم‌افزار از شاخه‌های مختلفی نظیر تاریخ هنر و معماری، باستان شناسی، زمین‌شناسی، انیمیشن و بازی‌سازی یاد شده است. رویکرد اصلی Agisoft، دست‌یابی به روش‌ها و تکنیک‌هایی به منظور انجام پژوهش و مستندسازی با صرفِ هزینۀ کمتر است.  برای انجام یک پروژۀ مستندسازی از یک بنای تاریخی از طریق معمول، لازم است تا یک گروه متخصص...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر