×

جستجو

انسان‌شناسی برای معماران: روابط اجتماعی و محیط مصنوع| ری لوکاس

معماران از انسان‌شناسان چه چیزهایی می‌توانند بیاموزند؟ این پرسش، پرسش کانونی‌ای است که در این کتاب بررسی می‌شود. کتاب مرور و جست‌وجوی اندیشه‌هایی است که  ارتباط میان انسان‌شناسی اجتماعی معاصر را با معماری پی‌ریزی می‌کند.

تمرکز مباحث کتاب بر معماری به منزلۀ کاری است که با طراحی (دیزاین) سروکار دارد. به جای اینکه آثار معماری را به منزلۀ اشیایی معرفی کنند که نقطۀ توجهِ انسان‌شناسان است، نویسنده در این کتاب فعالیت‌ها و اهدافِ خود معماران را برجسته می‌کند. به انتخاب‌های ضروری طراحان نگاهی می‌اندازد ــ در مشغولیت به سیاق و سایت، ترسیم، مدلسازی، ساخت و یا تحلیلِ پسینی پروژه‌ ـــ و بررسی می‌کند که نگاهِ انسان‌شناسانه چطور به تصمیم‌‌سازی طراحانه کمک می‌کند. 

هر فصل کتاب حول یکی از گونه‌بناهای متعارف تنظیم شده است (کارگاه، خانه، فروشگاه، موزه و مکان‌های مقدس). نویسنده در هر مورد نشان می‌دهد که انسان‌شناسانه چگونه در اندیشیدن به زندگی اجتماعیِ ساختمان‌ها در مقیاسی متناسب به طراحان کمک می‌کنند: اندیشیدن به زیست‌جهانی که زندگی روزمرۀ کاربران بناها را می‌سازد. با نشان دادن اینکه انسان‌شناسی چارچوب با ارزشی برای اندیشیدن به موقعیت‌های پیچیده، آشفته و زندگی  واقعی عرضه می‌کند، استدلال نویسنده این است که در نهایت معماری انسان‌شناسانه ظرفیت‌هایی برای معماری‌ای به دست می‌دهد که از حیث اجتماعی درست‌تر و متعهدتر و حسّاس‌تر باشد و به نیازهای انسان‌ها مستقیم پاسخ بدهد.

کتاب بر اساس تجریۀ نویسنده در تدریس و نیز پژوهش دربارۀ انسانی‌شناسی و شیوه‌های کار خلاق است و از این رو مستقیماً برای دانشجویان و پژوهشگران معماری، معماری منظر، طراحی شهری و انسان‌شناسیِ طراحی مفید است، نیز برای اهل حرفۀ معماری.

Anthropology for Architects

Social Relations and the Built Environment

Ray Lucas

Bloomsbury Visual Arts, 2020

 

اطلاعات بیشتر و ملاحظۀ فهرست مطالب کتاب:

https://www.bloomsburycollections.com/book/anthropology-for-architects-social-relations-and-the-built-environment/

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
جستار اول از پنج جستار در باب نقش معماری و شهر در رمان یوسف‌آباد، خیابان سی‌وسوم، نوشته‌ی سینا دادخواه [۱] | نازنین عارف‌کیا
آسمانه
داستان‌های شهری را می‌توان نقطه‌ی پیوند ادبیات عامه با دانش معماری و شهرسازی دانست. نویسندگان این داستان‌ها، روایت‌های سیال شخصیت‌های قصه را در کالبدی تشکیل‌شده از عناصر شهری و معماری قرار داده و به عبارت دیگر، داستان‌ها را در شهر و مکان جاری می‌کنند. فضاسازی داستان‌های شهری که با اتکا به تجربه‌ی زیسته‌ی نویسندگان ـ به مثابه‌ شهروندان همان شهر ـ ساخته و پرداخته می‌شود، شیوه‌ی متفاوتی از مواجهه‌ی متون با معماری را به مخاطبان خود نشان می‌دهد.
باغ تابستانی سفارت روسیه؛ چرایی و چگونگی برپایی در زرگنده | جلسه‌ی دفاع از پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد رضا هادی‌نژاد
روس‌ها از زمان سلطنت محمد‌شاه اختیار باغ زرگنده و آبادی پیرامونی را به دست آوردند. در اختیار گرفتن باغ و آبادی زرگنده، روس‌ها را به...
قرائت تاریخ معماری | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
ین کتاب حاصل بیش از بیست سال قرائت تاریخ معماری است و پرسش اصلی آن این است که تاریخ معماری چیست و آن را چگونه...
ناهمخوانی مدرنیته‌ی شهری و حاشیه‌نشینی: شکل‌گیری آبادان زیر نظر شرکت نفت ایران و انگلیس | لیلا صبوری
اکتشاف نفت در مسجدسلیمان، در سال ۱۹۰۸م، در شکل‌گیری شرکت نفت بریتانیاییِ ایران و انگلیس و نیز احداث پالایشگاهی بزرگ در جنوب غربی آبادان نقش داشت. این موضوع همچنین به توسعه‌ی شهری و صنعتیِ حیرت‌آور منطقه منجر شد. آبادان در بازه‌ی زمانی پنجاه ساله‌ای پس از اکتشاف نفت، از یک روستای قبیله‌ای کوچک به یکی از شهرهای صنعتی مدرن ایران تبدیل شد. در این تحقیق، تغییرات پرشتاب مدرن آبادان، تحت نظارت و مدیریت شرکت نفت ایران و انگلیس، و نحوه‌ی اثرگذاری آن بر تجربه‌ی زندگی روزمره‌ی مردم بومی بررسی می‌شود.

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر