اندونزی به منزلۀ یکی از مناطقی که در آن هنر اسلامی پدید میآمده مدتهاست در پژوهشهای این حوزه مغفول مانده است؛ سکوت دربارۀ این ناحیه را میتوان تا زمان استعمار این مجمعالجزایر به دست هلندیها عقب برد.
سنگقبرهای آچه از جملۀ معدود اشیایی هستند که در دوران استعمار به منزلۀ بخشی از محصولات هنر اسلامی مطالعه شدند. به لحاظ سبکی، این سنگ قبرها به نمونههای گجراتیای نزدیک است که در خامبات ساخته و در سدۀ سیزدهم به آچه صادر میشد. طی دوران سلاطین آچه (سدههای ۱۵- ۲۰م) به تدریج ساخت سنگقبرها به خود آچه منتقل شد و نتیجه ایجاد سبکهایی جدید بود. در این سخنرانی بر تاریخ دوران استعماری و پسااستعماری مقابر در بندر آچه و تغییرات آنها در رژیمهای مختلفِ بصری تمرکز میشود؛ نیز به این میپردازند که چگونه این تاریخها بر دریافت امروزین از هنر اسلامی اندونزی اثر گذاشته است.
سخنرانان: میریام شاتاناوی
میزبان: مرکز تاریخ مادی سلسله، دانشگاه نیویورک (NYU)
زمان: ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱| ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
اطلاعات بیشتر:
https://as.nyu.edu/silsila/events/2021-2022/the-sultans--tombs-of-banda-aceh--mirjam-shatanawi.html
ثبتنام در این سخنرانی:
https://nyu.zoom.us/webinar/register/WN_zKXG7b1CQLWnhaJ_1oxa0A
تاریخ هنر و نهادهایش: بنیادهای یک رشته (۱) | پارهای دیگر از کتابنگاشت توضیحی نظریههای تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
«مطالعات اسلامی چیست؟ رویکردهای اروپایی و آمریکای شمالی در حوزهای پرچالش» | ویراست لیف استنبرگ و فیلیپ وود
آیا تاریخ هنرْ جهانی است؟ | پارهای دیگر از کتابنگاشت توضیحی نظریههای تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
ایدهٔ پادشاه عادل در هنر و فرهنگ مادی جهان ایرانی | برگزاری نشست گروه پژوهشی مطالعات تاریخ هنر غبار با همکاری مناظر
وبگاه تاریخپژوهی و نظریهپژوهی معماری و هنر
