×

جستجو

«مقابر سلاطین بندر آچه: تاریخ‌نگاشت هنر اسلامی اندونزی»؛ برگزاری سخنرانی مجازی

اندونزی به منزلۀ یکی از مناطقی که در آن هنر اسلامی پدید می‌آمده مدت‌هاست در پژوهش‌های این حوزه مغفول مانده است؛ سکوت دربارۀ این ناحیه را می‌توان تا زمان استعمار این مجمع‌الجزایر به دست هلندی‌ها عقب برد. 

سنگ‌قبرهای آچه از جملۀ معدود اشیایی هستند که در دوران استعمار به منزلۀ بخشی از محصولات هنر اسلامی مطالعه شدند. به لحاظ سبکی، این سنگ قبرها به نمونه‌های گجراتی‌ای نزدیک است که در خامبات ساخته و در سدۀ سیزدهم به آچه صادر می‌شد. طی دوران سلاطین آچه (سده‌های ۱۵- ۲۰م) به تدریج ساخت سنگ‌قبرها به خود آچه منتقل شد و نتیجه ایجاد سبک‌هایی جدید بود. در این سخنرانی بر تاریخ دوران استعماری و پسااستعماری مقابر در بندر آچه و تغییرات آنها در رژیم‌های مختلفِ بصری تمرکز می‌شود؛ نیز به این می‌پردازند که چگونه این تاریخ‌ها بر دریافت امروزین از هنر اسلامی اندونزی اثر گذاشته است.

سخنرانان: میریام شاتاناوی

میزبان: مرکز تاریخ مادی سلسله، دانشگاه نیویورک (NYU)

زمان: ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱| ۲۴ شهریور ۱۴۰۰

اطلاعات بیشتر:

https://as.nyu.edu/silsila/events/2021-2022/the-sultans--tombs-of-banda-aceh--mirjam-shatanawi.html

ثبت‌نام در این سخنرانی:

https://nyu.zoom.us/webinar/register/WN_zKXG7b1CQLWnhaJ_1oxa0A

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
قرائت تاریخ معماری | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
ین کتاب حاصل بیش از بیست سال قرائت تاریخ معماری است و پرسش اصلی آن این است که تاریخ معماری چیست و آن را چگونه...
دلالت‌های اجتماعی و فرهنگی تصویرگری نَبَطی و تأثیر آن بر ذهنیّت‌های تصویری در عربستان مرکزی | نگار ذیلابی
فرهنگ نَبَطی در زمینۀ تصویرگری گنجینه‌ای غنی از مضامین کهنِ همسایگان پیرامونی و ذهنیّات بومی بوده که طی سده‌های متمادی بالیده و گسترش یافت، و برخی از بن‌مایه‌های آن در سرزمین‌های مرتبط به‌خصوص همسایه جنوبی ــ عربستان مرکزی ــ تقلید یا با تغییراتی بازآرایی شد. پرسش اصلی این پژوهش این بوده است که ذهنیّات متنوع تصویرسازی نَبَطی، خاصّه دلالت‌های اجتماعی و فرهنگی آن، چه بوده و این ذهنیّات چگونه و تا چه حد بر ذهنیّت‌های تصویریِ اعراب ساکن در عربستان مرکزی تأثیر نهاده است؟
پژوهش و انتشار اطلاعات یافتگاه در حوزه‌ٔ هنر اسلامی | برگزاری همایش
پژوهش یافتگاه مهارتی تخصصی است که معمولاً از طریق تجربه دست اول در مجموعه‌ها و بایگانی‌های موزه به دست می‌آید، اما یافته‌های آن پیامدهای قانونی،...
«خبررسانِ هنر»: تبادل هنری چینی-ایرانی | انتشار قسمت جدید این پادکست
پادکست «خبررسانِ هنر» فضایی برای علاقمندان و عاملان هنر اسلامی و هندی است تا در آن وضع کنونی بازار، نمایشگاه‌ها و پژوهش‌های هنری را بررسی...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر