این مقاله بر وجهی محدود از گستره فراخ حوزه موضوعی فرشهای شرقی تمرکز میکند: فرمها و نمادهای معماریانه، که در فضای ترکیبی و تصویری فرشها واقع شدهاند. فرشهای شرقی در سنت متداول، وابسته به کاربردشان، ذیل دو دسته عبادی و دنیوی از هم متمایز میشوند. با وجود پذیرش این واقعیت، ردهبندی این مقاله با اصول دیگری انجام میشود: جستجوی اقسام نقشمایههای منظرین، معماریانه و داخلی که هم در موارد دینی و هم روزمره به کار برده شده است. این مقاله با ترکیب خطوط فکری مردمشناسانه، تاریخ هنری (منسوجات) و معماریانه مطالعهای میانرشتهای است. گزارش در پی سازماندهی اقسام تصاویر معماری در فرشها و مشخص کردن سبک اصلی و ویژگیهای ترکیبی آنهاست. تنوع بصری فرشها از نظر هنری و معناشناختی نیز جستجو شده است. نتایج حاصل در حوزه تاریخ و تئوری هنرهای کاربردی سنتی و نیز معماری سدههای هجدهم و نوزدهم است.
▫️Sasha S. Lozanova & Stela Borisova Tasheva (2020) "Architectural Images in Oriental Carpets" in Hiperboreea (Penn State University Press), Vol. 7, No. 1. DOI: 10.5325/hiperboreea.7.1.0017
– اطلاعات بیشتر دربارۀ مقاله:
تاریخ هنر و نهادهایش: بنیادهای یک رشته (۱) | پارهای دیگر از کتابنگاشت توضیحی نظریههای تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
تاریخ معماری چیست؟(۳) | پارهای دیگر از کتابنگاشت توضیحی نظریههای تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
دیدگاههای فمینیستی دربارهی فضاهای جنسیتزده در تاریخ هنر و معماری مدرن | برگزاری همایش: چرا زنان معمار بزرگی وجود نداشتهاند؟
حیات ذهنی مورخ معماری: بازگشایی پروندهی تاریخنگاشت اولیهی معماری مدرن | پارهای دیگر از کتابنگاشت توضیحی نظریههای تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
وبگاه تاریخپژوهی و نظریهپژوهی معماری و هنر
