×

جستجو

مرور کتاب: هنر‌ها و صنایع اسلامی: گلچینی از منابع

Islamic Arts and Crafts: An Anthology of Sources

 

Marcus Milwright

 

 Edinburgh University Press, Feb 1, 2017

 

260 pages, illustrated

 

ISBN-13: 978-1474409193

 

ISBN-10: 1474409199

 

کتاب هنرها و صنایع اسلامی گلچین مختصری است از متن­‌های پراکنده که بر وجوه مختلف صنایع کهن اسلامی پرتو می­‌افکند. این کتابِ ۲۶۰ صفحه‌­ای هشت فصل و ۲۹ گفتار دارد. مؤلف پس از فهرست­‌های مقدماتی، شامل مطالب و تصاویر و صاحبان آثار، در یادداشتی کوتاه به شیوۀ آوانویسی کتاب می‌­پردازد و پس از مقدمه‌­ای دراز در شرح بنیان‌­های فکری و پژوهشی کار، به بدنۀ اصلی کتاب گام می‌­نهد که همانا گردآوری پاره­‌های منتخب منابع دیگر دربارۀ هر یک از جهات نظری یا فنی یا کارکردی صناعات اسلامی است. در فصل نخست می­‌کوشد برخی بنیان‌­های نظری صنایع اسلامی را از دل قرآن و احادیث معصومین، یا از منابع کلاسیک تمدن اسلامی، از جمله آثار ابن­‌خلدون، جاحظ، مقریزی، و شیبانی استخراج کند. در فصل دوم زوایای انسانی و اجتماعی کار و صناعت را در حیات روزانه و نهادهای جمعی اهل حِرَف از لابه­‌لای سرگذشت‌­نامه‌­ها و رقم­‌های صنعتگران بر اشیاءِ بازمانده می‌­جوید. فصل سوم به مواد و مصالح خام معدنی و گیاهی و حیوانی، و در آخر وصف شهرهای اسلامی اختصاص دارد. در فصل چهارم به مواد معدنی همچون مس و آهن و طلا، و نیز گِل و شیشه، و در فصل پنجم به مواد زنده­‌ای چون چوب و چرم و پشم می‌­پردازد. موضوع فصل ششم خوشنویسی و نقاشی اسلامی و زمینه­‌های اجرای این هنرها بر پاپیروس و کاغذ است و موضوع فصل هفتم معماری و برخی فنون وابسته به آن. در فصل هشتم هم از زایدات و بازیافت مواد، و تحولات صنایع اسلامی در برابر بازارهای رقابتی سخن رفته است. واژه­‌نامه­‌های اصطلاحات و پیشه­‌ها، کتاب­نامه، و نمایۀ موضوعی پایان‌­بخش مطالب کتاب است. 


کتابْ راهنمای مختصر و مناسبی برای آشنایی با برخی منابع و ابعاد کمترشناختۀ صنایع اسلامی است. گسترۀ نگاه مؤلف به برخی زوایای پنهان صنایع اسلامی، همچون جایگاه شهرهای اسلامی؛ تعاملات و تنگناهای بازار این صنایع؛ حیات اجتماعی و حرف‌ه­ای صنعتگران؛ راهکارهای آنان در مواجهه با دشوار‌‌‌ی‌­های صنعت دستی، از جمله شعرخوانی و آواسرایی؛ و پرداختن به مسائل زیست‌­محیطی این صنایع از گذشته تا امروز، هر چند بسیار کوتاه و گذرا بوده، می‌تواند زمینه‌­ساز ایده­‌های پژوهشی تازه و انجام تحقیقات عمیق­‌تر در هر یک از این موارد باشد.


رویکرد مؤلف در پرداختن به وجوه کمترشناختۀ صناعات اسلامی، همچون بنیان‌­های دینی، منبع­‌شناسی، کارکردها و منظرهای انسانی و مردم‌­شناسانه، موقعیت‌­های جغرافیایی، مواد خام معدنی و گیاهی و حیوانی، دسته­‌بندی صنایع اسلامی بر اساس مادۀ خام آنها (فلز، گِل، چوب، شیشه، پشم و پارچه، چرم)، اوضاع تجاری و اقتصادی این صنایع در جهان پیشامدرن و معاصر، و مواد دورریز و بازیافتی در صنایع اسلامی نوآورانه و ابتکاری است. همچنین شرح روش کار، طرح پرسش از ضرورت این تحقیق، واژه‌­شناسی و تعاریف اولیه از چیستی صنایع اسلامی، و ضوابط فصل‌­بندی کتاب نشان از پایبندی به قواعد پژوهشی دارد. اما نقطۀ ضعف کار دایرۀ گستردۀ موضوع تحقیق است که دوره­ای دراز (سدۀ دوم هجری تا کنون) از تولید و کاربرد صنایع اسلامی را در سرتاسر جهان اسلام در بر می­‌گیرد، و امکان تعمّق در موضوع مطالعه را از میان می‌­برد و ارزش علمی کار را در سطح نگاه گذرا نگه می­‌دارد. در مجموع حجم کار و عمق تحلیلی مطالب با ادعای عنوان کتاب، حتی اگر آن را در حد منتخب و گلچین در نظر بگیریم، هم­سنگ نیست.      


چنان­که از نام کتاب پیداست، هدف کتاب گردآوری گزیدۀ متون مرتبط با صنایع اسلامی از منابع مختلف است، با این حال معیارهای گزینش منابع چندان مشخص نیست و مؤلف طیف وسیعی از منابع کهن و پژوهش­‌های جدید و تاریخ­‌نامه‌­ها و سفرنامه­‌ها را به زبان­‌های  مختلف وارد موضوع کرده، اما همچنان انبوهی از منابع را نادیده گذاشته است. بدین لحاظ، محتوا و کاربرد کتاب در حد همان گزیدۀ منابع، که گاه اهمیت‌شان از منابع نادیده کمتر است، باقی می‌­ماند. واژه­‌نامه‌­ها و فهرست­‌های کتاب نسبتاً غنی و کارآمد است. مؤلف علاوه بر فهرست منابع تصاویر و پاره‌­های متون، دو واژه­‌نامۀ کارآمد به کتاب افزوده که یکی در شرح واژگان عربی و فارسی مرتبط با صنایع اسلامی، و دیگری معادل­‌های عربی و فارسی نام انگلیسی صنایع و پیشه­‌هاست که به­‌ویژه برای مترجمان بسیار مفید است.   


نثر انگلیسی کتاب پاکیزه و استوار است و به‌­خصوص برای خوانندۀ فارسی‌­زبان نسبتاً ساده و فهمیدنی است. نویسنده در آوانویسی واژگان عربی و فارسی، که در متن کتاب بسیارند، دقت کامل کرده و از منبع معتبری چونEncyclopedia of Islam  الگو گرفته است. کار پرارزش او شرح قواعد معادل‌­گزینی برای آوانویسی حروف الفبای عربی/فارسی است. می‌­شود این کتاب منبع زبان‌­آموزی تخصصی دانشجویان و پژوهشگران هنر اسلامی باشد.   


فصل­‌بندی کلی کتاب مجموعاً منطقی و منسجم است، اما در برخی موارد به گسیختگی مطالب انجامیده است؛ از جمله آوردن گفتارِ «وصف شهرها» در فصل «مواد خام» که می‌­شد به فصل ملاحظات اقتصادی منتقل شود. یا در فصل «وجوه انسانی و مردمی»  می‌­شد گفتار جزئی‌­تری چون «آیین­‌ها و آوازها و اشعار» را به بعد از عنوان کلی‌­تر «زندگی صنعتگران و هنرمندان» انتقال داد. 


دربارۀ نویسنده


مارکوس میل­رایت، استاد تاریخ هنر و معماری اسلامی، درجۀ کارشناسی ارشدش را از دانشگاه ادینبرا، در اسکاتلند، و دکتری­اش را در سال ۱۹۹۹ از دانشگاه آکسفورد گرفته و از سال ۲۰۰۲ استاد هنر و باستان­شناسی اسلامی دپارتمان تاریخ هنر دانشگاه ویکتوریا، در استان بریتیش کلمبیای کاناداست. او جدا از هنر و معماری اسلامی، به صنایع کهن اسلامی و تعاملات فرهنگی دوره­‌های پیشامدرن منطقۀ خاورمیانه علاقه‌­مند است. به جز کتاب حاضر، دو کتاب


 An Introduction to Islamic Archaeology


The Fortress of the Raven: Karak in the Middle Islamic Period (1100-1600),


مقالات متعدد در نشریات معتبری چون مقرنس (Muqarnas) و لِوانت (Levant)، و نوشتن فصل­‌هایی از تاریخ اسلام کمبریج و چند مدخل در ویراستۀ سوم دایرةالمعارف اسلام (Encyclopaedia of Islam) حاصل تلاش‌­های تحقیقی اوست.مارکوس میل­رایت علاوه بر انگلستان و کانادا، در اردن و سوریه و ایران هم زندگی و کار کرده است.


 

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
«مسجد سنجیده‌ی قزوین: کارکرد و زمان ساخت» | لیلا قاسمی، زهره تفضلی
در محله‌ی کهن راه‌ری در شهر قزوین، بنایی تاریخی با نام «مسجد سنجیده» وجود دارد. تاریخِ ساختِ این بنا و بانی آن نامشخص است. با در نظر گرفتن برخی شواهد کالبدی در بنا و برخی شواهد در گزارش‌های مرمتیِ بنا و نظر به اینکه برخی محققان پیشین با توجه به شباهت فرم بنا به مقابر، احتمال تغییر کارکرد این بنا را مطرح کرده‌اند، به نظر می‌رسد کارکرد اصیل بنا چیزی غیر از مسجد بوده و در دوره‌ای کارکرد آن تغییر یافته است. درباره‌ی کارکرد اصیل آن نظراتِ مختلفی وجود دارد.
اسطوره و اسطوره‌شناسی نزد ژرژ فردریش کروزر | نخستین نشست از سلسله نشست‌های سهراب
برگزارکننده: گروه پژوهشی میت‌اوخته، موسسه‌ی فرهنگی هنری کتاب‌آرایی ایرانی میزبان: نگارخانه‌ی لاجورد
ایران‌شناسی در قلمرو زبان آلمانی (دو گزارش تاریخی) | رودیگر اشمیت، مانفرد لورنتس
ایران‌شناسی در آلمان سنّتی غنی است و سابقه‌ای چندصدساله دارد. به‌واقع هیچ‌یک از حوزه‌های گوناگون پژوهش در تاریخ و فرهنگ ایران کهن، اعمّ از باستان‌شناسی،...
تاریخ هنر و نهادهایش: بنیادهای یک رشته (۱) | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
الیزابت منسفیلد، استاد تاریخ هنر در دانشگاه ساوت در سوانی امریکا، در این کتاب، مقالاتی را بر محور موضوع بررسی رشته‌ی تاریخ هنر را از...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر