×

جستجو

مواد و معنا در معماری: جستارهایی دربارۀ تجربۀ تنانی بناها| نیتانیل کُلمن

در دورانی که مشغولیت کار معماری به نظر بیش از هر چیز تصویر و بازنمایی بصری است، در این کتاب با در هم تنیدن حوزه‌هایی چون معماری، فلسفه و تاریخ فرهنگی، بررسی غنی و چندجانبه‌ای از مواد و مادیّت به دست می‌دهند.

این مطالعه با استدلال دربارۀ اینکه معماری را نخست از طریق کلیت بدن تجربه می‌کنیم و نه با چشم نشان می‌دهد که چگونه بیشتر بناهای گیرا همانقدر که حسّانی (sensuous) است، بساوشی (tactile) است و مستقیماً با حس‌های بدن تعامل دارد، به خصوص لامسه. در توجه به امکان‌های ماندگارِ اکسپرسیوِ کاربرد مواد در معماری، مضمون دیگری که بررسی می‌شود «تصورِ مادی» است و قدرت مستقر کردن «هویتِ مکان» در اثرِ یک معمار.

هر کدام از فصل‌های کتاب جداگانه نیز قابل مطالعه است، در بعضی قرائت دقیق گزیده‌ای از آثار معماران شناخته‌شده (اسکارپا، زومتور، ویلیامز و تیِن) عرضه شده و در بعضی دیگر، نگاهی تازه به متون و نظریه‌های اصلی (راسکین، لوس، باشلار)، یا تاریخ‌خای کوتاه فرهنگی مواد (چوب، آجر، بتن، فولاد و شیشه). با این حال، در کنار یکدیگر نیز این فصل‌ها دربارۀ اینکه چطور طی زمان بناها معنا می‌یابند استدلالی به طول یک کتاب می‌سازند، نیز دربارۀ ضرورت افزودن تجربۀ تنانی مواد به طراحی معماری. بنا بر این، کتاب تا حدی همچون یک بیانیه است در دفاع از اینکه معماری باید همچون سدی در برابر موج فزایندۀ شخصیت‌زدایی از محیط مصنوع عمل کند.

کتاب برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان فهمی تازه در بر دارد، از دانشجویان علاقه‌مند به پژوهش تا طراحان حرفه‌ای؛ در عین حال نظریه‌پردازان را به بازاندیشی در مفروضاتشان وا می‌دارد و به طراحان امکان‌های تازه‌ای در پروژه‌هایشان نشان می‌دهد.

Materials and Meaning in Architecture

Essays on the Bodily Experience of Buildings

By: Nathaniel Coleman

Bloomsbury, 2020

 

اطلاعات بیشتر و ملاحظۀ فهرست مطالب کتاب:

https://www.bloomsbury.com/uk/materials-and-meaning-in-architecture-9781474287753/

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
«زنان و صنعت ساختمان در بریتانیا و ایرلند عصر جرجی» | کانر لوسی
با اینکه نقش زنان، در جایگاه طراحان و/یا بانیان معماری، در سده‌ی هجدهم میلادیِ بریتانیا و ایرلند بیش از پیش شناخته شده، نقش آنها در ساخت معماری مناقشه برانگیز باقی مانده است. این موضوع، در این مقاله، با بیرون کشیدن بسیاری از منابع درجه‌ی دوم و همچنین اسناد اصناف و دیگر منابع اولیه در لندن و دوبلین، روشن می‌شود.
آیا تاریخ هنرْ جهانی است؟ | پاره‌ای دیگر از کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر
مهرداد قیومی بیدهندی
کتاب آیا تاریخ هنر جهانی است؟ مجلد سوم از مجموعه‌ی هفتگانه‌ای است با عنوان «هم‌اندیشی‌های هنر»، که به کوشش جیمز الکینز فراهم آمده است. هدف...
جنسیت و معماری در جهان اسلام: محدودیت‌ها، کنش‌ها و واکنش‌ها | فراخوان ارسال مقاله برای «نشریه‌ی معماری اسلامی»
فضاهای واقعی و خیالی ذاتاً بر اساس شیوه‌های زندگی غیرعادی و مردسالارانه‌ی جنسیت‌بندی می‌شوند و در نتیجه بر نحوه‌ی دسترسی، استفاده و تجربه‌ی بناها و...
بلایا و مخاصمات از دید منشور ونیز | گرامیداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی
منشور ونیز ۱۹۶۴؛ مفاهیم و پیوندها، و مسئله‌ی تعارضات: دکتر محمدرضا رحیم‌زاده، مهندس صدیقه دلیلی دیدار مطالعه‌ی تطبیقی نسخه‌های فرانسوی و انگلیسی منشور ونیز: دکتر...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر