ندا تاکی
بیهقیخوانی
ندا تاکی
مدتی است که با چند تن از اهالی آسمانه بیهقیخوانی میکنیم. چالشهای بیهقیخوانی ذهنی که تازه وارد گود میشود را به خود میخواند. چالشهایی از قبیل درست خواندن، درست فهمیدن معنای لغات با توجه به سیاقِ متنِ آن دوران از سویی و درست درک کردن، تجسم و تصویرسازی اصطلاحات معماری با توجه به آن دوران از سویی دیگرست. اصطلاحاتی که با برخی از آنها کمتر آشناییم یا درکی که از فضا و معماری آن حاصل میشود با معنای امروزی متفاوت است. برای روشن شدن منظور در ادامه مطلب را کمی بیشتر شرح میدهم. بیهقی در مجلد ششم صفحهٔ ۱۸۴...
زندگی در روستا واقعیت یا خاطره؟
ندا تاکی
۱· زندگی در بعضی از روستاهای خوش آب و هوا معنایی متفاوت دارد. بعضاً خانههایی دیده میشود ویلایی! که ساکنان شهر برای فراغت و فرار از زندگی شهر به آنجا میروند. روستای آئینهورزان را شاید بتوان از این دست نامید. ۲· در تهران روستاهای بکری چون مومج و یهر که از ساخت و سازهای جدید و معضل بالا به دور مانده است، ساکنین کم و اغلب افراد سالخورده هستند و بقیه مهاجرت کردهاند. ۳· روستایی مثل خَرانق(خُورنق) چون مرواریدی در دل کویر تبدیل به یک موزه و کاملاً خالی از سکنه شده است. یا حتی بافت قدیم روستایی مثل عقدا....
به یاد استاد
ندا تاکی
به نظر من ساختن یک ارسی پر نقش و نگار نوعی ریاضت است! اما نه ریاضت به معنای عام آن! بلکه به معنای خاص آن یعنی ورزش کردن! ورزش روح و روان.
تلاقی فرهنگها و تفکرها
ندا تاکی
ساختن ملزم دانستن فرهنگ و هویت مردمان یک منطقه است.گاه معماری در مقام ساختن، مرزها را میشکند و با تلاقی مذهبها، فرهنگها و ... به خلق اثر میانجامد. به تعبیری دیگر همان cross-cultural که مصداقهای آن را در دورههایی در ایران هم داشته ایم. مثلاً مغولان به ایران حمله کردند و کشور میزبان، با هضم فرهنگ آنها آثاری نو پدید آورد و دورۀ ایلخانان شکل گرفت.
حیات بیزمان
ندا تاکی
بررسی کالبد و جان بنا فارغ از سیاق ممکن نیست. بنا و محیط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی سوار بر قطار تاریخ میشوند و در طول زمان حرکت میکنند. برای مثال برخی خانهها از بناهایی هستند که در طول تاریخ معماری ایران تا امروز دوام آورده اند.