×

جستجو

مسجد ایرانیان در شهر دربندِ روسیه

کتیبۀ فارسی بر دیوار صحن مسجد، تاریخ ۱۳۲۳ق را نشان می‌دهد. این مسجد به همراه مساجد دیگری در شهرهای خاساویورت، ماخاچ قلعه، بویناکسک، قیزلار، ولادی قفقاز و آستاراخان در کشور روسیه، به نام مسجد ایرانیان یا مسجد پارسی و یا مسجد همشهری نامیده می‌شود. 

مساجد مزبور،  اکثرا متعلق به اواخر قرن ۱۳ و ۱۴ق و زمانی است که مشکلات اقتصادی باعث مهاجرت بیش از پانصدهزار نفر از مناطق عمدتا شمالی ایران به روسیه گردید. اکثر مساجد در دوره شوروی تخریب شد و مابقی نیز کاربری متفاوتی پیدا کردند. 

جدای از مساجد مهاجرین، تعدادی مسجد متعلق به ایرانیان در روسیه قرار دارد که مربوط به پیش از عهدنامه گلستان و ترکمانچای است.  

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
درگذشت استاد رحمت‌الله رضایت
متأسفانه استاد رحمت‌الله رضایت، معمار و مرمتگر برجسته‌ که مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله را در دست داشت، ساعاتی پیش بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. از جملهٔ مهم‌ترین فعالیت‌های او: - بازسازی سردر کوشک، اصفهان - بازسازی سردر و بازارچهٔ حسن آباد، اصفهان - بازسازی سردر و بازارچهٔ رهنان، اصفهان - بازسازی سردر و ورودی موزهٔ علامه مجلسی، اصفهان - مرمت تالار تیموری، اصفهان - شبکه‌بندی دور حیاط مسجد جامع اصفهان - بازسازی طاق‌های شبستان ضلع شمال شرقی امامزاده اسماعیل، اصفهان - بازسازی مصلی شاه عبدالعظیم حسنی، شهر ری اندوهگینیم که جان چنین بزرگانی بهای بی‌کفایتی‌های این روزهاست. برای دوستان و خانوادۀ ایشان آرزوی صبر داریم و یادشان را گرامی می‌داریم.
آوانگاردهای معماری شوروی: معماری و انقلاب استالین از بالا، ۱۹۳۸- ۱۹۲۸| دانیلو ادوویچکی-زلپ
خوانش‌های متعارف از تاریخ هنر و معماری شوروی آرمان‌گرایی مدرنیستی را به منزلۀ همۀ آنچه بود جلوه می‌دهد که در سال ۱۹۳۲ به سبب استبداد...
مسجد جامع ورامین، بازشناسی روند شکل‌گیری و سیر تحول
حسین نخعی
مسجد جامع ورامین بنایی است در ورامین، ۴۲ کیلومتری جنوب تهران، که تا چند دهۀ پیش خارج از بافت بوده و امروزه میان یک میدان...
مسجد شیخ لطف‌الله
جواد خسروی
ساخت بنای هر مسجد از آن رو که در کل مسجد است مسئله‌ای کلی است و از آن رو که مسجدی است خاص مسئله‌ای اختصاصی. بنای مسجد شیخ لطف‌الله تدبیر مسئلۀ کلی مساجد است که در مسئلۀ خاص آن گنجیده. در جای مسجد و پیرامون آن بناهایی بوده است. همچنین شخصیت آن با مساجدی همچون جامع عباسی متفاوت است.

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر