×

جستجو

اصفهان: صور مقاومت در برابر فضامندیِ متغیّر؛ سخنرانی مجازی

اصفهان شهری زنده با تاریخی طولانی از دوران پیش از اسلام است. با قرارگیری در میانۀ منطقۀ نیمه‌خشک فلات ایران، یکی از نقاط مواصلاتی شرقی-‌غربی و شمالی‌-‌جنوبیِ راه‌های تاریخی بوده است. طی تاریخ طولانی‌اش، اصفهان همیشه در معرض خطرات مختلف و تحولات کلان سیاسی‌ـ‌اجتماعی بوده است. در این سخنرانی چشم‌اندازی به شکل‌گیری شهر ارائه می‌شود و بر مهم‌ترین لحظات تاریخ شهر اصفهان پرتو می‌افکنند؛ سپس نشان می‌دهند که انگارۀ مقاومت چگونه داستانِ مکان‌یابی اصفهان را نیز ملوّن کرده است؛ نیز اینکه ردّ آن را می‌شود در طول تاریخ شهر تا پیش از شکوفایی دورۀ صفویه پی گرفت.

در وهلۀ بعد، استدلال‌خواهند کرد که طی دوران ناآرامیِ ناشی از افول شهر پس از عهد شاه‌عباس اول تا زمان سلطنت سلسلۀ پهلوی، ساختن بناها و فضاهای عمومی به مدد حفظ زندگی شهری اصفهان آمد، در حالی که طی این دوران ویژگی‌های فضایی آن دگرگون می‌شد.

مقاومت تاریحی اصفهان در حفاظت زندگیِ شهری آن آشکار است و  این زندگی شهری از طریق تاریخ طولانی اصفهان، گذشتۀ آن را به آینده‌اش پیوند می‌زند. نشانۀ دیگر این مقاومت خاطرات جمعی عمیق ساکنان شهر است که در سفرنامه‌ها و نوشته‌های متعدد از دوره‌های مختلف نمایان می‌شود.

- زمان: سه‌شنبه ۷ دسامبر ۲۰۲۱/ ۱۶ آذر ۱۴۰۰، ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران

- در چارچوب هم‌اندیشی مجازیِ «تکامل شهر؛ اصفهان» به میزبانی گروه طراحی شهری (Urban Design Group)، دانشگاه داندی و با همکاری برنامۀ شهرهای ابریشم (Silk Cities Initiative)

- ثبت‌نام در هم‌اندیشی: https://www.eventbrite.co.uk/e/evolution-of-the-city-isfahan-tickets-171188789277

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پرتوی بر اهواز کهن از خلال متون ساسانی و اسلامی و حدسی در باب مکان رام‌اردشیر ساسانی
روح‌الله مجتهدزاده
دربارهٔ سرآغازهای شکل‌گیری شهر اهواز بسیار کم می‌دانیم. هرچند بنیان شهری در این ناحیه را تا روزگار عیلامیان تخمین می‌زنند، کهن‌ترین روایات تاریخی و شواهد باستان‌شناختی در باب این شهر از روزگار اشکانیان و ساسانیان فراتر نمی‌رود. آن‌گونه که از متون دورۀ ساسانی، چون شهرستان‌های ایرانشهر، و انبوه تاریخنامه‌های دورهٔ اسلامی برمی‌آید در این زمان شهری به نام هرمزاردشیر توسط اردشیر بابکان یا نوهٔ او هرمزاردشیران در این ناحیه بنا شد.
ورق‌هایی خوانده‌نشده از تاریخ اهواز معاصر؛ نخستین مسافرخانه‌های شهر به استناد روایات شفاهی (۱)
وحید آقایی
اهواز؛ شهری که هر زمان قصد روایت داستانی درباره آن هست، ناگزیرم در ابتدای متن دیباچه‌ای هر چند کوچک، در وصف آن بنویسم. کاری که...
فراخوان ارسال اسکیس، کروکی و ترسیمات دستی از صحنه‌های خیابانی و مواجهه‌های شهری برای شمارۀ جدید مجلۀ یادداشت‌های خیابانی
The fluid production and distribution of the image, enabled by the omnipresence of phone cameras, has transformed the lived condition of the street. The city and its subjects respond to this new level of self-surveillance with a consciousness of representation, where-in both image-maker and image-subject, achieve their highest-level of objective validation from the subjectivity of photography.
دولت احیاگر: رساله‌ای در باب سیاست شهر| ژاک دونزولو، فیلیپ استب
شورشی که در سال۱۹۸۱ در محله‌ی منکت در حومه‌ی شهر لیون در فرانسه آغاز شد و برای چند روز این شهر را به صحنه‌ی یک...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر