×

جستجو

معرفی کتاب: زیبایی شناسی معماری قزوین

این کتاب با تعریف زیبایی شناسی، پیشینه زیبایی شناسی و سپس زیبایی شناسی در معماری، در دو بخش صورت، نور و حرکت، زیبایی شناسیِ طیف وسیعی از بناهای شهر قزوین را مورد مطالعه قرار می دهد. اشکال و تناسبات، احجام، تزیینات و رنگ آمیزی نمونه های منتخب در بخش صورت و ویژگی های وابسته به نورِ فضا و فیزیک (کالبد) فضا در بخش نور و حرکت تحلیل شده است.
آب انبار، گرمابه، کاروانسرا، کاخ، مدرسه، مسجد، مقبره نمونه کاربری هایی است که در این کتاب بدان پرداخته شده است.
مقصود از زیبایی شناسی در این اثر، یافتن قواعد مشترکی است که صورت معماری قزوین را از نخستین دوره های آن که آثارش باقی است تا دوره معاصر هدایت کرده است.
در پیشگفتار کتاب آمده: "هر جز از صورت و در هر نمونه، برای ظهور از قاعده ای تبعیت کرده است. معماران هر عصر ادراک خود از آثار دیگران را پالایش کرده و در اثری جدید به معرض داوری مردم گذارده اند. آن بخش ها که باب طبع ناظران بوده تداوم یافته و قسمت های ناپسند حذف شده است. این روند در طول هزار و چند سال، قواعد مشترکی را به ما معرفی می کند که اگر چشم باز کنیم رسم تداوم هویت را به ما می آموزد..."

منصوری، سید امیر؛ جوادی، شهره. زیبایی شناسی معماری قزوین. تهران: پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر‏ ، ۱۳۹۵.

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
معرفی کتاب معماری نقادانه
مطهره دانایی‌فر
به نام خدا تازه‌ترین جریان فکری و دانشگاهی دربارۀ نقد معماری موضوع معماری نقادانه است که آغاز نظرورزی و مباحثۀ متفکران دربارۀ آن به همایشی در لندن در سال ۲۰۰۴ برمی‌گردد. کتاب معماری نقادانه با مجموعه‌ای از چهل مقاله محصول این همایش است که در سال ۲۰۰۷ از طرف انتشارات راتلج به طبع رسید. جین رندل و جاناتان هیل در این کتاب جدایی دو مفهوم «طراحی» و «نقد» را به پرسش می‌کشند و می‌کوشند میان طراحی، در مقام کاوشی که راه‌های تازۀ شناخت و فهم جهان را عرضه می‌کند، و نقد، در مقام فعالیتی نقادانه، پیوندی برقرار کنند تا در نتیجۀ این پیوند عملی فکری و خلاقانه  که متوجه وجوه اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی معماری معاصر است متولد شود. از نظر آنان، راه برقراری این پیوند نهادن معماری در سیاقی بینارشته‌ای و توجه به استعدادهای بالقوۀ طراحی به‌منزلۀ عملی نقادانه است. ایدۀ معماری نقادانه با مقالۀ مایکل هیز با عنوان «معماری...
معرفی کتاب تکیۀ دولت؛ از بودن و نبودن
فائزه پناهنده
کتاب تکیه‌دولت؛ از بودن و نبودن، در مورد حیات و از میان رفتن تکیه‌دولت است. علیرضا قاسم‌خان با روش تاریخ‌نگاری و در یک مسیر خطی، تاریخ این بنا را بین دو نقطۀ ساخت و خرابی شرح می‌دهد. این تاریخ هم صور مادی بنا و هم وقایع تاریخی اجتماعی رخ داده در این بنا را دربر می‌گیرد.
معرفی کتاب: Architecture in Words: Theatre, language and sensuous space of architecture
فائزه پناهنده
کتاب معماری در کلمات، نقش معماری را به مثابۀ زبانی پرمعنی در خلال مفهوم تئوری شخصیت بیان می‌کند و در این مسیر به تئاتر به‌سان الگویی برای آفرینش فضای وابسته به احساس در معماری نگاه می‌کند.
معرفی کتاب: شهر مملوک در خاور میانه
مریم حیدرخانی
این کتاب پژوهشی بین‌رشته‌ای در بارۀ تاریخ شهر، تجربه‌های شهری و شهرسازی دورۀ مملوک (۱۲۵۰- ۱۵۱۷م) است. تمرکز آن بر سه شهر کمتر مطالعه شده در منطقۀ سوریه (بلاد شام)، اورشلیم، صفاد و طرابلس است و در تلاش است تا رویکرد و روش‌شناسی جدیدی برای فهم شهرهای تاریخی عرضه کند. لوز با استفاده از متون مختلف و بررسی‌های میدانی بسیار ویژگی‌های شهر مملوک و هم‌چنین جنبه‌های مختلف شهرسازی در این منطقه را تشریح می‌کند و شهر پیشامدرن در خاورمیانه را به عنوان معیاری معتبر و مفید برای مطالعۀ زمینه‌های مختلف مانند معماری، تاریخ هنر، تاریخ و سیاست و محیط مصنوع مطرح می‌کند.  نویسنده بر این اعتقاد است که فضای شهری بلاد شام مانند شهرهای دیگر مناطق نتیجه و فرایند نیروهای مختلفی است که با هم و همیشه آنها را شکل داده است. نویسنده با دیدگاهی انتقادی به نظریه‌های پیش از این دربارۀ شهرهای اسلامی به سراغ شهرهای ذکر شده رفته و...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر