نازنین شهیدی
در ستایش خُردهمنظر
نازنین شهیدی
در طول سال ۹۸ در یک کارگاه جستارنویسی با عنوان «معمار نوشت» شرکت میکردم که زیر نظر آقای آرش اخوت در مؤسسۀ مان معماران اصفهان برگزار میشد. جمع کوچکی بودیم که شنبه عصرها دور هم میخواندیم و نوشتههای یکدیگر را نقد میکردیم. در سالی که بسیاری اتفاقهای عجیب و تلخ افتاد، این شنبه عصرها ــ رو به حیاط باصفای «مان» ــ کمی ما را از زمان بیرون میبرد و لحظههای خوبی میساخت. متن زیر اولین تمرینی است که برای این کارگاه نوشتم. حالا بعد از تجربۀ دورۀ طولانیِ قرنطینه و خانهمانی که همۀ ما را خواه و ناخواه بیشتر روبروی...
روایتی از ساخت سی و سه پل
نازنین شهیدی
چند روز پیش خبری در مورد سی و سه پل منتشر شد که خمی بر لبۀ نمایش افتاده، و البته زود جواب آمد که چیز جدید و جدیای نیست. این خبر مرا به یاد نکتهای انداخت که سه چهار ماه پیش در همین باره فهمیدم و فهمش از چند نظر برایم بسیار آموزنده بود. آن زمان در طی کاری با این موضوع روبرو شدم که سال ساخت سی و سه پل کاملاً در ابهام است. گزارشهای متفاوت در چند منبعِ تاریخی سال اتمام بنا را از ۱۰۰۵ق تا ۱۰۲۱ق متغیر کرده بود. علینقی کمرهای در شعری سال اتمام پل را...
موزۀ تخصصی کرههای جغرافیایی وین
نازنین شهیدی
کتابخانۀ ملی شهر وین به جز مجموعۀ عظیم کتاب و نسخاش، چندین مجموعه ابزار و اشیا و چهار موزه نیز دارد. یکی از مجموعههای ارزشمند کتابخانه مجموعه کرههای جغرافیایی آن است که چند سالی است به صورت موزهای مستقل در کاخ مولارد۱ در معرض تماشای عموم قرار گرفته. موزۀ کرههای جغرافیایی تنها موزۀ تخصصی از این دست است و بیش از ۳۸۰ کرۀ سماوی و جغرافیایی در آن نگهداری میشود. قدیمیترین آن کرههایی است که وینچنزو کرونلی در سدۀ ۱۷میلادی ساخته است. هستۀ شکلدهندۀ مجموعه کرههای جغرافیایی، مجموعۀ سلطنتی است که بهمرور بر آنها افزودهاند.مجموعه از نظر تنوع و ساخت بسیار...
گزارش همایش «بازنگری هنر سرزمینهای اسلامی در سدۀ نوزدهم»
نازنین شهیدی
این همایش هفتۀ پیش به همت پروفسور مارکوس ریتر [۱] (استاد تاریخ هنر اسلامی) و دستیارانشان (دکتر متیا گوئیدتی [۲]، دکتر ماکسیمیلیان هارتموت [۳] و دکتر صفا محمودیان) در دانشگاه وین برگزار شد.همایش در گروه تاریخ هنر برگزار شد و چهار روز بود. روز اول مختص سخنرانی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بود که از دانشگاههای مختلف آمده بودند. موضوعات متنوع بود ولی اغلب در مورد اسناد و بعضی اشیا موزهای بود.روز دوم و سوم سخنرانیهای اصلی همایش بود. در این دو روز مجموعۀ متنوعی از متخصصان دور هم جمع شده بودند. سخنرانان از امریکا و اروپا و از ایران و ترکیه...
در یادگارنویسی ـ ۲
نازنین شهیدی
نوشتار پیش در مورد سنگ مزار مقبرۀ روحآبادِ سمرقند بود، و اشارهای به سفر اشعار در جهان ایرانی داشت. اینبار به چند نمونه از دیوارنوشتهای بنای روحآباد میپردازم که از نظر تعداد چشمگیر است. به نظر میرسد یادگارنویسی در اغلب بناهای تیموری ورارود کاری رایج بوده و بهوفور وجود داشته، اما در مرمتهای دهههای اخیر که دیوار بناها را اندود سفید کردهاند، اثری از آنها نمانده است. شاید علت اصلی این بیتوجهی آن است که اغلب مرمتگران امروز این آثار، حتی اگر فارسیزبان هم باشند، بهندرت قادر به خواندن خط فارسیاند و در نتیجه بیخبر از اهمیت تاریخی این نوشتههایند. بقعۀ روحآباد...
در یادگارنویسی- ۱
نازنین شهیدی
همیشه شروع هرچیزی سخت است. مدتها بود که به جایی برای نوشتن موضوعات پراکندهای که به ذهنم میآید یا در حین کار به آن برمیخورم، فکر میکردم. حالا که این امکان به بهترین صورت در اینجا فراهم شده چند روز است دارم فکر میکنم از چه شروع کنم که درخور چنین حلقهای باشد. صفحههای وب مثل دیوارنوشتهایی است که از ما باقی خواهد ماند. برای همین تصمیم گرفتم از کتیبهها و یادگاریها شروع کنم؛ موضوع محبوبم! کتیبهها اغلب در بررسیهای معماری مهم شمرده میشود؛ چه، اغلب حاوی اطلاعاتی از بانی و سازندگان و نکاتی از این دست است. یعنی اطلاعاتی...