×

جستجو

در میان امپراتوری‌ها: عرب‌ها، رومیان و ساسانیان در عهد باستان متأخر| گرگ فیشر| ترجمهٔ مهناز بابایی

«در میان امپراتوری‌ها» پژوهشی دربارۀ جنبه‌ای از تاریخ خاور نزدیک در عهد باستان متأخر است که اغلب نادیده گرفته شده است. گرِگ فیشر در این کتاب به یک مشكل تاریخی جالب ‌توجه، یعنی هویت، نقش و جایگاه عرب‌ها در مواجهه با دو امپراتوری‌ روم و ساسانی قبل از ظهور اسلام پرداخته است. با توجه به پژوهش‌های اخیرِ تعدادی از محققان، فیشر گروه‌هایی از عرب‌ها را که معمولاً با نام‌های جفنیان، نصریان و حجریان شناخته می‌شوند، در چارچوب مباحث جاری دربارۀ تاریخ و فرهنگ عهد باستان متأخر، و نیز مباحث گسترده‌تر تاریخی همچون چگونگی شکل‌گیری دولت‌ها در خاور نزدیک باستان قرار داده است. وی با استفاده از منابع تطبیقی مربوط به سایر ادوار و دیگر رشته‌های علوم اجتماعیِ وابسته، رویکردهای مفیدی را در خصوص چگونگی برخورد با منابع تاریخی پراکنده و چالش‌برانگیز ارائه داده است. کتاب در میان امپراتوری‌ها به این پرسش اساسی می‌پردازد که چگونه نصریان و جفنیان، در طول زمان به شکلی فزاینده در فرهنگ و حیات سیاسی و دینی امپراتوری‌های حامی خود ادغام شدند. این پژوهش همچنین بر پیامدهای چنین ادغامی که موجب افزایش تأثیر سیاسی و فرهنگی نخبگان عرب شد، تأکید کرده و نتیجه می‌گیرد رابطۀ متقابل با امپراتوری روم، نقشی اساسی در کمک به پایه‌گذاری مفاهیم بعدی درباره هویت عربی داشته و به‌دنبال آن جهان عهد باستان متأخر برای درک ما از آنچه امروزه خاورمیانه خوانده می‌شود اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

این کتاب از مجموعۀ ایران در عهد باستان متأخر است، از این مجموعه قبلا کتابِ «ایران ساسانی در بستر عهد باستان متاخر» نیز منتشر شده است که سخنرانی‌های تورج دریایی دربارۀ این موضوع در دانشگاه آکسفورد بوده است.

 

اطلاعات بیشتر:

https://hekmat-ins.com

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
مطالعات ساسانیان: جهان ایرانیِ دوران باستان متأخر
نشریۀ مطالعات ساسانیان: جهان ایرانیِ دوران باستان متأخر نشریه‌ای داوری‌شده است که در آن مقالات مربوط به همۀ جنبه‌های امپراطوری ساسانیان و تمدن‌های همسایۀ آنها در دوران باستان متأخر منتشر می‌شود. در این نشریه از جستارها و مقالات با موضوع باستان‌شناسی، تاریخ هنر، کتیبه‌شناسی، تاریخ، سکه‌شناسی، مذهب و هر حوزۀ دیگری با تمرکز بر جهان ساسانیان استقبال می‌شود. این سال‌نامه به‌ویژه بر اکتشافات تازه در مطالعات تاریخ‌نگاشتی و هم‌چنین نسخ و ترجمۀ متون و کتیبه‌ها تمرکز دارد.
پیشگفتار؛ برهۀ گذار، لایه‌های تاریخ معماری، و تقطیع‌های اعتباری
مهرداد قیومی بیدهندی
کلیشه‌ٔ تقطیع تاریخ و تاریخ معماری سرزمین‌های اسلامی به دوران‌های پیش از اسلام و اسلامی، با همه‌ٔ فوایدی که داشته، رفته‌رفته همه‌ی شروط تقطیع سودمند...
جستجوی شواهد مادی صنایع تولید پارچه در خوزستان عهد ساسانی و اسلامی
مهرنوش سروش
یکی از پیچیدگی‌های مطالعات سازه‌های تاریخی آبی فهم درست کارکرد آنهاست که چالشی مشترک در مطالعهٔ بسیاری از آثار معماری و مهندسی کهن است. این...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر