×

جستجو

«یان لوکاس فن هاسلت: نقاش هلندی در اصفهان صفوی| ویلم فلور و فروغ سجادی

یان لوکاس فن هاسلت در فوریه ۱۶۱۷، ‌همراه پیترو دلا واله (۱۵۸۶-۱۶۵۲) اشراف‌زادۀ رومی، به ایران آمد. فن هاسلت در بازۀ ۱۶۱۸ تا ۱۶۲۱ به ‌خدمت شاه عباس اول (حکومت ۱۵۸۸-۱۶۲۹) درآمد و تا زمان مرگ شاه به فعالیت خود به‌عنوان نقاش ادامه داد. سپس در روزگار حکمرانی شاه صفی اول (حکومت ۱۶۲۹-۱۶۴۲) و تا سال ۱۶۵۴، تلاش کرد تا به‌عنوان یک کارگزار تجاری برای ایران فعالیت کند. در این مقاله، حرفۀ این نقاش هلندی در ایران و هلند بررسی و دربارۀ آثار هنری منسوب به او بحث می‌شود.  

Willem Floor & Forough Sajadi. "Jan Lucasz. van Hasselt: A Dutch Painter in Safavid Isfahan", in Iranian Studies, 54:3-4, pp 399-426 (2021).

اطلاعات بیشتر: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00210862.2020.1787127?journalCode=cist20

 

اشتراک مطلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
روان-مکان در امضاهای روی کتیبه‌ها: معانی صریح و تلویحات متن در هنر دوره صفوی| سخنرانی مجازی مهرو موسوی
By working between the two media of art and literature, this paper challenges some manners by which the textually infused arts of the early modern Iran have been conventionally perceived.
اصفهان: صور مقاومت در برابر فضامندیِ متغیّر؛ سخنرانی مجازی
زهرا اهری
اصفهان شهری زنده با تاریخی طولانی از دوران پیش از اسلام است. با قرارگیری در میانۀ منطقۀ نیمه‌خشک فلات ایران، یکی از نقاط مواصلاتی شرقی-‌غربی و شمالی‌-‌جنوبیِ راه‌های تاریخی بوده است. طی تاریخ طولانی‌اش، اصفهان همیشه در معرض خطرات مختلف و تحولات کلان سیاسی‌ـ‌اجتماعی بوده است. در این سخنرانی چشم‌اندازی به شکل‌گیری شهر ارائه می‌شود و بر مهم‌ترین لحظات تاریخ شهر اصفهان پرتو می‌افکنند؛ سپس نشان می‌دهند که انگارۀ مقاومت چگونه داستانِ مکان‌یابی اصفهان را نیز ملوّن کرده است؛ نیز اینکه ردّ آن را می‌شود در طول تاریخ شهر تا پیش از شکوفایی دورۀ صفویه پی گرفت. در وهلۀ بعد، استدلال‌خواهند کرد که طی دوران ناآرامیِ ناشی از افول شهر پس از عهد شاه‌عباس اول تا زمان سلطنت سلسلۀ پهلوی، ساختن بناها و فضاهای عمومی به مدد حفظ زندگی شهری اصفهان آمد، در حالی که طی این دوران ویژگی‌های فضایی آن دگرگون می‌شد. مقاومت تاریحی اصفهان در حفاظت زندگیِ شهری...
فنّ جمیل: زندگی و آثار علی محمد اصفهانی، کاشی‌ساز و نقاشی دورۀ قاجار| مهدی مکّی‌نژاد
«فن جمیل...» تک نگاشتی است در شرح حال و تحلیل ومعرفی آثار علی محمد اصفهانی، مشهورترین هنرمند کاشی‌پز اواخر دورهٔ قاجار. فن جمیل به گفتهٔ...
به یاد استاد
ندا تاکی
به نظر من ساختن یک ارسی پر نقش و نگار نوعی ریاضت است! اما نه ریاضت به معنای عام آن! بلکه به معنای خاص آن...

وبگاه تاریخ‌پژوهی و نظریه‌پژوهی معماری و هنر